Inkomen – Projectleider Voorliggende Voorzieningen
Opdrachtomschrijving
De klantbegeleiders Inkomen en Inkomensconsulenten van Gemeente Amsterdam vermoeden dat meerdere burgers die een uitkering ontvangen op grond van de Participatiewet mogelijk recht hebben op huurtoeslag, zorgtoeslag of een uitkering vanuit de WAO, ANW, WIA enzovoort. Om die reden is besloten om een bestand controle uit te voeren en waar nodig cliënten te ondersteunen bij het aanvragen van hun recht. Dit zal tevens leiden tot een mogelijke bestandreductie bij de Directie Inkomen. Om die reden zoeken wij naar een externe projectleider met veel ervaring op het gebied van het toekennen en berekenen van voorliggende voorzieningen om dit controle-project te trekken bij de 10 teams van de afdeling Inkomensvoorziening.
Dit werk bestaat uit:
Het erop toezien dat de medewerker tenminste 400 dossiers per maand screenen en je bent beschikbaar voor minder ervaren collega’s om specifieke dossiers te duiden en het benodigde plan van aanpak op te stellen. Meer complexe trajecten zal jij uitzetten bij de experts en je begeleidt hen in het nemen van hun verantwoordelijkheid voor het behandelen van bezwaarzaken.
Werkzaamheden
Zelfstandig zal je per maand op fulltime basis 400 dossiers screenen. Wanneer er sprake is van een voorliggend recht dan stel je een pva op en bespreekt dit met de klantbegeleider en eventueel met de klant. Je voert het afgesproken plan uit tot realisatie. Wanneer beschikkingen onjuist zijn dan meldt je dit aan voor een bezwaartraject. Indien een voorziening succesvol wordt toegekend ondersteun jij de klantbegeleider Inkomen om deze met terugwerkende kracht te verrekenen.
- Als projectleider verdeel je het werk, ondersteun je de collega’s bij het screenen van de dossiers en ben je beschikbaar om de meest complexe dossiers te duiden en te voorzien van een plan van aanpak. Beroepszaken worden opgepakt onder jouw verantwoordelijkheid.
- De projectleider managet de screening van de dossiers, fungeert als vraagbaak voor de medewerkers en rapporteert tweewekelijks over de voortgang. Op termijn zal de projectmanager de meest complexe dossiers duiden en het toezicht houden op eventuele beroepszaken.
- Als projectleider verdeel je het werk, ondersteun je de collega’s bij het screenen van de dossiers en ben je beschikbaar om de meest complexe dossiers te duiden en te voorzien van een plan van aanpak. Beroepszaken worden opgepakt onder jouw verantwoordelijkheid.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
De afdeling Inkomensvoorziening is onderdeel van de directie Inkomen. Er werken ruim 200 inkomensconsulenten verdeeld over 10 teams verdeeld over de stad. Samen zorgen zij ervoor dat alle Amsterdammers die daar recht op hebben de benodigde financiële ondersteuning ontvangen in de vorm van een periodieke uitkering en/of incidentele bijzondere bijstand.
Eisen:
- Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
- De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo diploma.
- De aangeboden kandidaat neem zijn/haar eigen permanente educatie serieus waarbij hij/zij jaarlijks meerdere vakinhoudelijke trainingen/seminars heeft gevolgd.
- De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen tien (10) jaar minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring als dedicated specialist (dus fulltime) voor het bepalen van het recht op Voorliggende Voorzieningen zoals WW, ZW, TW, Wajong, WIA en WAO. Dit kan zijn in de functie van Projectleider Voorliggende voorzieningen aangevuld met ervaring als Medewerker Bezwaar bij UWV en als Procesbegeleider SMZ.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf (5) jaar aantoonbare ervaring met het aansturen van projecten Voorliggende Voorzieningen bij gemeenten op het gebied van dossieranalyse in het sociaal domein (Participatiewet).
- De aangeboden kandidaat is als projectleider met betrekking tot de screening van dossiers P-wet tevens verantwoordelijk geweest voor het opstellen van rapportages en adviezen en heeft de ervaring opgedaan in grotere gemeente zoals de G-4.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf (5) jaar vijf jaar aantoonbare ervaring met het zelfstandig begeleiden en afhandelen van bezwaar- en beroepstrajecten op het gebied van voorliggende voorzieningen.
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met Suwinet en Socrates.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee (2) jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente met meer dan 40.000 klanten P-wet.
Wensen:
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het realiseren van besparingen op het BUIG-budget, Participatiebudget en/of uitvoeringskosten.
- De aangeboden kandidaat heeft recente ervaring (drie (3) van de afgelopen vijf (5) jaar) in het trainen en begeleiden van medewerkers waar het gaat om het voeren van overleg met burgers en met inkomensconsulenten over de berekening van het recht op een voorliggende voorziening en het adequaat oplossen van mogelijke verschillen van inzicht.
Geïnteresseerd?
De reactietermijn van deze opdracht duurt tot 21 april 2025, 08.00 uur, wij ontvangen graag jouw reactie minimaal 1 dag voor sluiting van de opdracht.
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de bovenstaande knop.